Hur skaffar man sig ett jobb utan att ha kontakter?



När jag var hemma kändes allt så enkelt igen, jag kände att allt var möjligt igen, framförallt att få ett jobb. Varför skulle jag inte lyckas, jag är grym på att jobba, jag gör alltid mitt bästa och vem vill inte ha någon som verkligen gör det man ska?

Nu är jag tillbaka och plötsligt känns det precis som innan jag åkte, jag är rädd för att misslyckas.

Ni är ganska många läsare nu och jag är säker på att det finns de som har tips på hur man får ett jobb. Det är faktiskt dags att ni delar med er av era erfarenheter nu..
1. Hur ska man kontakta företagen (jag är inte bra på att gå in och direkt tala gott om mig själv..)?
2. Hur söker man jobb man inte har erfarenhet av men vill prova på?
3. Övriga tips mottages mer än gärna!!


Kommentarer
Postat av: Lina

De bästa är att gå till stället, de är betydligt bättre än ett mail/telefonsamtal! Du behöver inte säga så mycket om dig själv. Ta med dig cv, be o få prata med personalansvarig! Presentera dig, berätta att du just flyttat dit och undrar om de behöver någon hjälp. Säg att du alltid är tillgänglig, även om dom inte behöver någon just då så kan de ringa när de behövs, om någon är sjuk eller något.. Alltid bra att få in en fot så kan man utgå därifrån :) du behöver liksom inte stå och berätta så mycket, läg mer kraft på ett bra personligt brev. Och framför allt, prata med den ansvarige, är den inte där, fråga när den är tillbaka och återkom. De är ändå dom som ska bestämma,.därför viktigt att de är har ett intryck! En vikarie i kassan kanske knappt ser till att cvt kommer fram :) nu orkar jag inte skriva längre! Haha. Jobbigt på mobilen;)

2012-01-04 @ 19:11:02
URL: http://liinaas.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Det bästa som finns är att praktisera(alla företag förutom H&M gillar o tar mer än gärna emot praktikanter, eftersom du ska jobba gratis för dom) i MINST 1 månad i nån affär(t.ex. allt ifrån restauranger , café, klädaffärer & skoaffärer)..själv får jag jobb på det där sättet. När du praktiserar så visar du vad du kan o inte kan o då kan företaget veta hur mkt dom kan lita på dig :)

2012-01-04 @ 20:00:18
URL: http://meikam.blogg.se/
Postat av: Ewe

Vilken otroligt härligt bild !

Jag håller tummarna för att du snart får jobba så att det glöder!

2012-01-05 @ 11:29:51
URL: http://jahnsen.devote.se
Postat av: Anonym

Registrera dig på alla bemanningsföretag (tex manpower) i området. Ring sedan upp dessa och be om att komma på en intervju där du får presentera dig. Gör detta även om det inte ligger några jobb ute som du kan tänka dig just där.



Bestäm dig för vilka företag du kan tänka dig jobba för, gå dit knacka på och sälj dig själv. Fråga om praktik, ev kan AMS stå för lönen.

2012-01-05 @ 12:14:48
Postat av: Anonym

Du skulle kunna erbjuda dig att jobba på ett ställe du är intresserad av men att du jobbar utan lön i början. Dels får du erfarenhet men samtidigt märker de även att du kanske är jäkligt duktig på det du gör och ger dig vikariat. Det är ett tips iallafall!



Jag är 19 år, har endast gymnasiell utbildning och inga kontakter. Men jag praktiserade på 2 ställen och gav allt jag hade. Nu har jag jobb i princip varje dag och är efterfrågad som bara den. På så sätt gled jag in på ett bananskal!

2012-01-05 @ 18:30:19
Postat av: Anonym

Befinner mig själv i samma position som dig. En sak är säkert - det funkar inte med det traditionella mailet som innehåller personligt brev, cv och diplomet. Det gäller att börja ställa sig in på att kunna gå dit och träffa personalansvarig - och vara väl förberedd för varför du vill jobba hos just dem. Motivera detta kort öga mot öga, samt i det personliga brevet som du har med dig till dem.

2012-01-22 @ 21:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0