UNICEF

Kämpa för varenda unge!

Varje dag, året om kränks och utnyttjas barn medan omvärlden tittar på – eller bort. Så skulle det inte behöva vara. Alla har vi ett val. Antingen gör du ingenting – eller så gör du någonting. Tillsammans kan vi förändra förutsättningarna för miljontals barn världen över.

Det går att skydda barn mot våld, övergrepp och exploatering. Det går att ge dem trygghet, utbildning och mat för dagen. Och det går att befria barn från ett liv som soldat, gatubarn eller prostituerad.

UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, finns på plats i regeringskorridorer, slumområden, flyktingläger och avlägsna byar och arbetar dygnet runt för att ALLA barn ska få den barndom som de har rätt till. Det handlar om så självklara saker som till exempel rent vatten, vaccin mot dödliga sjukdomar, bra hälsovård, skola och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering.

På unicef.se kan du vara med och kämpa för varenda unge, eller sprid budskapet du också genom att blogga, twittra eller "facebooka" om barns rättigheter.

Vi kanske inte kan förändra världen idag, men allt stort börjar med något litet.

Du kan göra större skillnad än du tror.

Fotograf: Donna DeCesare/UNICEF

Tonio Jorge, 6 år, i El Salvador fyller små plastpåsar med kol som hans familj säljer på marknaden där de bor.

Titta på den lille pojken på bilden ovan. Han är 6 år gammal och arbetar. Jag vill inte att mitt barn ska vara 6 år och arbetande, barn ska vara barn. Leka, gå i skolan och känna att allt är sådär problemfritt som man kände då.

Sverige är ett riktigt bra land och vi ska vara väldigt glada att vi föddes här. Jag har länge suttit och sagt "fy så fruktansvärt" varje gång en reklam dyker med dessa små undernärda barn, men mina ord ger inte dessa barn mat och det de behöver. Därför bestämde jag mig efter kvällens Svenska Hjältar att göra det lilla jag kan. Jag har gått med i Bloggare för varenda unge.

Om alla som läser min blogg köper ett varsitt UNICEF-paket för 49:- kan vi bidra med mycket. På H&M kan man köpa detta och ger då 13 barn skolmedel till 1år (eller fler) om jag inte missminner mig? Köper vi alla ett varsitt sådan skulle vi alltså kunna ge kring 1625 barn chansen att få gå i skolan.

Skippa en öl på puben och rädda liv istället.
Det är så lite som gör så mycket.

Kommentarer
Postat av: Sandra

mycket bra initiativ! :)



nää vad dåligt!! hamburgare på en julfest?! lite köttbullar och janssons kan dom väl hosta upp i alla fall.. :(

KIK's julfest va riktigt kul faktiskt! dom bjöd på både julbord, öl, vin, cider och rabatterat inträde till bånken (uteställe).. :) riktigt schysst faktiskt! dom har dock inte haft så mycket lag-grejer under hösten (en middag bara, som jag missade) så dom la väl allt krut på julfesten istället kan jag tänka mig :)



jag kommer åka hem på julafton o stanna över dagen eller eventuellt en natt, o victor ska vara halva dagens hos sin familj i tyringe o halva dagen med mig i tingsryd, så han får åka lite bil stackarn.. som det ser ut nu i alla fall.. men vi ändrar oss stup i kvarten så vi får se :) enda som är helt säkert är att jag kommer fira med min familj i småland i alla fall ;)

hur gör ni? firar ni ihop?



har precis ordnat med nya bloggen så nu ska den ligga uppe ;) länkade den i gamla bloggen för en stund sen :)

2011-12-17 @ 15:26:07
URL: http://sandrar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0