1 av 4



Igår kunde man läsa den här krönikan i Sundsvallstidningen. Det var här jag behövde hjälp med bild, blev lite stressigt. Här kommer krönikan;

Ingenting är omöjligt

 

I den lilla trångsynta staden som jag har bott i under 20 år av mitt liv finns bara ett trafiklyse, två uteställen, tre caféer och 11 pizzerior. Alla vet allt om alla och aldrig kan du slippa undan ditt förflutna. Fördomarna är många och har du på dig kläder som sticker ut så talas de bakom ryggen på dig i år framöver. Spelar du fotboll, innebandy eller hockey så är du högt rankad, vill du få hög status utan att vara idrottsintresserad så måste du vara supersnygg och social.

 

Visst låter det som att man skulle kunna bygga upp en hel dramaserie baserad på den här staden? Det har sin charm att bo i en stad där skitsnack är prio ett men det går inte en dag utan att man längtar därifrån. Personligen har jag länge drömt om att flytta till en stad där jag inte känner någon, att kunna gå och handla utan att behöva hälsa på varenda människa jag möter, att kunna lära känna folk utan att de ska döma mig för det som tidigare hänt i mitt liv och att kunna sitta ensam hemma en hel kväll utan att någon kallar mig för tråkig.

  För snart två månader sedan flyttade jag 80 mil från en liten stad i Småland för att bosätta mig i vackra Sundsvall. Mina förväntningar var skyhöga och rädsla höll sig undan på grund av all spänning jag kände inombords. På ett vis känns det som att det är nu mitt liv börjar, det är nu jag väljer vem jag vill vara.

 

Under tiden som Sundsvallsbo har jag träffat mycket trevligt folk, jag har bara haft en dag med hemlängtan och letar för fullt efter ett jobb. Ni som alltid har bott i Sundsvall förstår nog inte riktigt vilken otrolig stad det är, eller så förstår ni det och därför bor ni fortfarande kvar här. För någon vecka sen kollade jag Drakkampen och hade dessutom turen att ha en vän som berättade hur allt gick till. Så himla kul! Vilken briljant idé att sporteliten ska tävla mot varandra, vilken underhållning och glädje överallt.

  Trots att jag älskar denna norrländska stad så är det faktiskt svårt att vara ny i en storstad. Jag har den enorma turen att få vänner genom min pojkvän som är idrottsman vilket är guld värt när dagarna annars hade blivit betydligt mer ensamma. Att få jobb utan kontakter är dock inget enkelt uppdrag. Jag har alltid haft lätt för att få jobb och aldrig sett det som ett problem men jag tror att jag har stött på ett litet hinder i form av ensam i ny stad. Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid så jag tror däremot inte att jag behöver oroa mig.

 

Jag tror Sundsvall kommer att bjuda mig på många äventyr, det som för er är ganska vardagligt är för mig nytt och häftigt. Som jag tidigare nämnde, Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid, så vill jag se på mitt nya liv. Jag hoppas att min tid i Sundsvall kommer att förgyllas med minnen som sport, härliga människor och mycket, mycket mer.

 

 

 

Lisa Bengtsson

[email protected]

 


Kommentarer
Postat av: PAPI

BRA SKRIVIT LISA, MEN DU GLÖMDE NÄMNA HUR MÅNGA RONDELLER VI HAR......!

SKOJAR, OM RONDELLERNA, MEN GRYMT STOLT ÖVER DEJ, MIN LILLA FLICKA. KRAM PAPI!!

HOPPAS NIKLAS MÅR BÄTTRE.

2011-08-28 @ 11:08:47
Postat av: Mikaela

Ja men visst känns det lite så? Som att killen inte tar förhållandet seriöst om inte tjejen är med i diskutionen. Det är lite konstigt tycker jag.. Jag läste en blogg som är tillsammans med en hockeyspelare och hon skrev jämt på bloggen när någon frågade att hon inte visste vilka klubbar han hade nära kontakt med och sånt. Det är ju helt sjukt, det skulle jag aldrig tillåta. Nä fy, Oskar säger alltid "Du kommer alltid få ha sista ordet när det gäller flytt". Det är väldigt skönt att ha det med sig!



Jorå intervjun blev bra men det är lite svårt att göra en intervju när man inte vet någonting om spelaren och det finns verkligen ingenting att hitta om honom på nätet heller.. haha:) Du kan kolla in den här: http://www.svenskafans.com/hockeyzon/orebro/Intervju-Joel-JohanssonOrebro-kommer-ge-mig-den-basta-utvecklingen-408919.aspx

2011-08-28 @ 12:08:06
URL: http://mikaelagabrielson.blogspot.com
Postat av: johanna

5 cafeer finns det i ljungby

2011-08-28 @ 12:10:03
URL: http://ljungbyflicka.blogg.se/
Postat av: Fikasugen!

Roddys, Storgatans café och Vildrosen som dock bara är öppet fyra förmiddagar i veckan, då jag tyvärr alltid jobba, några mer café känner inte jag till trots att jag bott många år i stan......

2011-08-29 @ 13:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0